ultralyds renser

Her kan du finde info & sladder om airbrush og kustom verdnen.
Here you can find info & gossip regarding the airbrush and Kustom industry

Redaktør: kimg

ultralyds renser

Indlægaf Kenneth » tors maj 03, 2012 10:53 pm

der blev i en anden tråd snakket om ultralydsrensere.

en prøvede en model fra Harald skrald som efter hans oplevelse ikke var pengene værd.
Jeg har jo lige leget lidt med min egen ultralydsrenser og det udviklede sig jo som sædvanligt til at jeg undesøgte næsten alt som jeg kunne finde om disse maskiner.

jeg snakkede så med en forleden dag som sagde " Kenneth hvorfor deler du ikke det med de andre på forum"
og ja hvorfor har jeg ikke tænkt på det :?:

Nå men nu er det gjort jeg har lige smidt noget sammen som i kan læse:
har du spørgsmål som jeg ikke har husket at svare på så spørg roligt :wink:

Ultralydsrenser

En ultralydsrenser har en rensningstank som er tilkoblet en transducer.
Transduceren omdanner elektrisk energi til mekanisk energi.
Der findes to typer transducere, en piezoelektrisk og en magnetostriktiv.
Piezoelektriske transducere er oftest lavet af bly, zirkon, titanium og keramiske metaller.
Magnetostriktive transducere er oftest lavet af nikkellegeringer.

Der er en forskel på, hvordan energien overføres i dem, men resultatet er det samme: elektrisk energi omdannes til mekanisk energi, og der dannes lydbølger.
Ultralydsrensere til hobby og semiprofessionelt brug betår typisk af en enkelt tank med én transducer og en kurv til placering af det, der skal renses.
Kurvens formål er at beskytte transduceren, ide genstandes berøring med tankens vægge kan føre til refleksionsmønstre, der kan beskadige den.

Rensning med ultralyd kaldes/er en mekanisk rensning, hvor ultralyd sendes gennem væske.
Væsken kan være ALT, men brandfarlige materialer frarådes, da der udvikles varme ved processen og det i værste fald kan antændes
Ultralydsrensning virker ved kavitation og implosion. Ultralydsbølger består som alle andre lydbølger af en serie af kompressioner og dekompressioner.
Hvis energien har tilstrækkelig styrke, vil væsken blive trukket væk fra områder med lavt tryk, og der vil opstå hulrum i væsken.(kan måske kaldes et hegativt tryk)
Dampe fra væsken vil bevæge sig ind i disse hulrum, som vil vokse, indtil trykket igen øges lokalt, og hulrummet kollapser.
Ved kollapset vil gassen inde i boblen frigives i væsken med en voldsom kraft, der frigør en stor mængde energi i form af en akustisk chokbølge.
Dette giver den rensende effekt.

Det er ikke muligt at måle tryk eller temperatur på så små områder, men teoretisk set estimeres, det at der kan opstå tryk på over 700 bar og temperaturer på over 11.000° C i en kollapsende (micro)boble.
Processen med dannelse af hulrum og kollaps sker lynhurtigt, og millioner af hulrum kollapser i sekundet. Hulrummene er meget små og ser ud som knapt synlige bobler.
Antallet af bobler afhænger af ultralydens frekvens. I samme kar med samme energitilførsel vil lav frekvens medføre relativt store bobler, som hver indeholder meget energi, mens høje frekvenser giver flere bobler med lavere energiniveau for hver boble.
Meget lave ultralydsfrekvenser til rensning af robuste genstande, hvor skidtet sidder godt fast, og hvor eventuelle småskrammer ikke er et problem.

Jo mere skrøbelige genstande, man ønsker at rense, jo højere frekvens vil man benytte.
Ultralydsrensere til hobby og semiprofessionel brug ligger typisk 35-42 kHz
effekten på ultralydsrenseren er også vigtig, jo højere effekt jo mere effektiv er ultralydsrenseren.

Ultralydsrensere til hobby og semiprofessionel ligger typisk på 50-70 watt
nogle lidt mere seriøse rensere har to transducere på 60 watt stykket.
Det er ikke lykkedes mig at undersøge om de to sammenlagt giver de 120 watt som oplyses.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Re: ultralyds renser

Indlægaf kimg » tors maj 03, 2012 11:32 pm

Vil det sige, at de der microbobler nærmset fungerer som en damprenser - altså med højt tryk og temperatur?

Hvordan kommer rensevæske så ind i billedet? Og skal man bruge forskellige former for væsker til forskellige former for snavs?

Jeg læste engang om en, der havde gode erfaringer med at rense dyser i en eller anden form for opløsningsmiddel. Han kom dyser og opløsningsmidlet i en gammeldags filmbeholder, og så lagde han den lukkede beholder ned i almindeligt vand i renseren. Lydbølgerne forplanlter sig fint igennem beholderen, og dyserne blev som nye.
F.T.W.
KimG
kimg

Geografisk sted: Hillerød

Re: ultralyds renser

Indlægaf Kenneth » fre maj 04, 2012 12:10 am

Kim LIge præcis, skal du rense fedt bruger du noget fedt opløsende, skal du fjerne kalk så er det en kraftig syre kombineret med ultralyden....og så fremdeles.

jeg troede selv først indtil jeg satte mig ind i det at rensevæske indeholdt partikler som blev slået mod emnet og derved rensede, men der tog jeg da så grueligt fejl :lol:

jeg synes ikke helt at man kan sammenligne det med en damp renser...........PAS PÅ NU BLIVER JEG NØRDET....ha ha

En damprenser påfører jo emnet en høj positiv energi, hvor ultralyden jo er en høj negativ energi de nævnte op mor 700bar er jo ved implotion og det er jo et "sammenfald" som en UBåd som kommer for lange ned vil implodere og derved frigives en masse energi, her kan ubåden ses som boblen som imploderer.

den med at lægge en dyse i en lille boks virker fint så lægne boksen er af et realtivt felxibelt matriale, som jeg forstår vil det "måske" kunne vandre gennem en stål beholder, men mindskes betydeligt set i forhold til en plast beholder, det fordi metallet reflekteret mere grundet sin hårhed.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Tilbage til Airbrush snak/Airbrush talk