planlækning

Her kan du finde info & sladder om airbrush og kustom verdnen.
Here you can find info & gossip regarding the airbrush and Kustom industry

Redaktør: kimg

planlækning

Indlægaf rexuz » søn jan 13, 2013 9:47 pm

hej alle sammen

jeg har længe gået med en tanke om at spørge hvordan i planlækker jeres ting . eller om i overhovet gør :D

jeg gør få det meste selv det at jeg på en eller anden måde få en ide og derudfra begynder at tænke lidt over hvad jeg vil og så går jeg bare igang

men her på det sidste er jeg begyndt at tænke på om det er nok :D
jeg overvejer at begynde at planlække lidt dybere . dvs at jeg vil lave min tegning som jeg vil have den og så skande den ind
og så groft farvelægge det hele det er en ting jeg ikke er så go til , jeg er mest til sort hvid ting .
og som mange af mine tidligere indlæg os viser bøvler jeg meget med farverne :D ..

men hvordan gør du ?
har du nogle bestemte ting du altid gør ingen du gå igang :?:
rexuz
Site Admin

Re: planlækning

Indlægaf Kenneth » søn jan 13, 2013 10:45 pm

Jeg synes jeg planlægger mit for det meste, men det ender ikke altid ud som jeg plejer at tænke.

jeg plejer at dække mit board i transfertape(afdækning man kan tegne på) så streger jeg op hvor jeg vil have hvad så skærer jeg de objekter ud, der skal være det og så maler jeg baggrunden, derefter synes jeg bedre at jeg kan holde fokus når jeg maler.

jeg har prøvet at male noget først og så skulle lave baggrunden bagefter, det blev aldrig til noget
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf rexuz » søn jan 13, 2013 10:48 pm

Kenneth skrev:Jeg synes jeg planlægger mit for det meste, men det ender ikke altid ud som jeg plejer at tænke.

jeg plejer at dække mit board i transfertape(afdækning man kan tegne på) så streger jeg op hvor jeg vil have hvad så skærer jeg de objekter ud, der skal være det og så maler jeg baggrunden, derefter synes jeg bedre at jeg kan holde fokus når jeg maler.

jeg har prøvet at male noget først og så skulle lave baggrunden bagefter, det blev aldrig til noget

nu er det ikke så meget det jeg tænker på :D
få det er os det jeg selv gør ¨

det er mere alt det før man gå igang med at male :D

sådan med forarbejde osv . :D
rexuz
Site Admin

Indlægaf Kenneth » søn jan 13, 2013 11:02 pm

der har jeg en mappe med forskellige billeder jeg igennem tiden er faldet over som jeg gerne ville male, når jeg så har male lyster finder jeg ofte noget der.

jeg har også en papir mappe med billeder jeg ville male og har printet ud og aldrig er kommet længere med, jeg sidder ikke sådan og analyserer farver osv.....der tilleder jeg mig at bruge min kunsteriske frihed.

så kort fortalt
så finder jeg motivet jeg vil male
så starter jeg med at redigere billedet i photoshop så det er som jeg synes.
så printer jeg hvad jeg skal bruge til at lave billedet
dækker boardet af og går igang.

jeg kan jo ikke tegne så kun 1 gang har jeg tegnet noget som jeg airbrushede, men det tror jeg jeg vil gøre oftere, for jeg bliver på den måde til at tænke mere over hvad jeg gør og hvorfor, når jeg maler "noget jeg har printet" så følger jeg ofte bare hvad jeg ser
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Indlægaf rexuz » man jan 14, 2013 12:05 am

haha kan godt være jeg tænker få meget over tingene :D
rexuz
Site Admin

Indlægaf Kenneth » man jan 14, 2013 12:23 am

det ved jeg ikke det kunne jo være der er nogen som gør det på en anden måde som kunne gi en nogle gode ideer
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Indlægaf Maiken » man jan 14, 2013 2:04 pm

Tror ikke jeg tænker så meget over tingene. Jeg gør det bare.

jeg finder det billed jeg vil male. Enten tegner jeg det op i efter et andet billed og på den måde redigerer det til, eller også bruger jeg det som det ser ud.
Jeg har ikke noget saral papir, så det hele foregår entren med mit lysbord (hvis jeg skal sætte flere ting sammen, eller med den gode gammeldags metode med blyant på bagsiden af papiret og så direkte på min plade eller papir, eller hvad jeg nu maler på.
Jeg har kun 1 gang brugt det der med at skære ud i min transfer tape. Det var da jeg lavede sommerfuglpigen. Men det var kun vingerne jeg skar ud til. Jeg er altid bange for at skære for dybt i pladen eller at jeg får hvide gaps mellem de ting der er skåret ud.

Enkelte gange har jeg planlagt noget mere. Så som med hjelmene. Der har jeg lavet et helt story board så jeg kunne tegne det ind som jeg ville have det og så arbejde ud fra den papirs tegning. Og med samurai pigen på hjelmen, der gik jeg endda i photoshop og tog farveprøver af hver farve, så jeg kunne mixe alle mine farver ud fra dem på billedet. Og når først jeg havde mixet alle sammen, så først der gik jeg igang med at male.

Men med hensyn til mine portrætter, så ser jeg bare det færdige resultat i hovedet, og så arbejder jeg ud fra det og fra mit ref.
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf Frederik » man jan 14, 2013 8:31 pm

Jeg planlægger for det meste mine motiver - især de mere komplicerede. Bruger gerne 5-10min på at gennemtænke hvad der skal gøres hvordan og hvornår. Som du selv skriver er der forskel på farvet motiv og sort/hvid - hvor s/h ikke er så kompliceret igen, da man starter med de lyse toner og slutter med de mørke. Men det er stort set det samme i et farvet motiv, da man kan bruge den mørke til at dække de underliggende farver. Hvilket vil sige, at det er minimal afdækning i de lyse farver der hvor de skal dækkes eller kantes af med mørkere nuancer.
Derfor tænker jeg lidt over opak og transparent opbygning.
Som hovedregel går man fra løst til fast og fra lyst til mørk. Og med disse to kan man gennemtænke rækkefølgen i motivet.

Jeg vil hellere planlægge motivet lidt end at snuble ind i det :)
Frederik
se mit galleri på http://www.fl-air.dk
Frederik

Geografisk sted: Hundested, nordsjælland

Indlægaf rexuz » man jan 14, 2013 8:47 pm

Frederik skrev:Jeg planlægger for det meste mine motiver - især de mere komplicerede. Bruger gerne 5-10min på at gennemtænke hvad der skal gøres hvordan og hvornår. Som du selv skriver er der forskel på farvet motiv og sort/hvid - hvor s/h ikke er så kompliceret igen, da man starter med de lyse toner og slutter med de mørke. Men det er stort set det samme i et farvet motiv, da man kan bruge den mørke til at dække de underliggende farver. Hvilket vil sige, at det er minimal afdækning i de lyse farver der hvor de skal dækkes eller kantes af med mørkere nuancer.
Derfor tænker jeg lidt over opak og transparent opbygning.
Som hovedregel går man fra løst til fast og fra lyst til mørk. Og med disse to kan man gennemtænke rækkefølgen i motivet.

Jeg vil hellere planlægge motivet lidt end at snuble ind i det :)
Frederik

ja det var os derfor jeg tænkte jeg ville prøve og høre hvordan folk gør få en ting er hvordan man selv gør og så hvad ander gør :D

syndes altid det er lidt spænderne :D hehe kunne jo være man lærte noget
rexuz
Site Admin

Indlægaf Tomas » ons jan 16, 2013 1:13 am

rexuz skrev:hej alle sammen

jeg har længe gået med en tanke om at spørge hvordan i planlækker jeres ting . eller om i overhovet gør :D

jeg gør få det meste selv det at jeg på en eller anden måde få en ide og derudfra begynder at tænke lidt over hvad jeg vil og så går jeg bare igang

men her på det sidste er jeg begyndt at tænke på om det er nok :D
jeg overvejer at begynde at planlække lidt dybere . dvs at jeg vil lave min tegning som jeg vil have den og så skande den ind
og så groft farvelægge det hele det er en ting jeg ikke er så go til , jeg er mest til sort hvid ting .
og som mange af mine tidligere indlæg os viser bøvler jeg meget med farverne :D ..

men hvordan gør du ?
har du nogle bestemte ting du altid gør ingen du gå igang :?:

Hej,
Ok jeg planlægger ret meget.

Først laver jeg en bunke hurtige idé og kompositions skitser, derefter laver jeg et par lidt grundigere skitser. Så tegner jeg de udvalgte skitser op igen, hvor komposition og idé strammes op og tydliggøres. Gerne 2-3 skitser. Så finder den jeg bedst kan lide (eller oftest, den Art Directoren eller redaktøren bedst kan lide) plus alt den reference materiale jeg har brug for. Til sidst laver jeg en gennemarbejdet arbejdstegning med aller detaljer, som jeg så overføre til min malerflade (Illustration Board eller akvarelpapir) - Dette bruger jeg gerne, hvis muligt, et par dage på. Nogle gange bare et par timer, alt efter jobbets deadline.
Det sker at jeg laver et par farveprøver inden jeg starter. Det gør jeg ved at scanne skitsen og farvelægge arbejdstegningen i Photoshop. Dette vil dog blot være blokfarver med enkelte nuancer og detaljer. Det give mig også idéer til farvekombinationer, jeg ikke lige havde tænkt på.

Her er et par sider i min skitsebog, hvor i kan se de første hurtige skitser, et par lidt mere løst udarbejdede skitser og nogle hurtige studier af elementer fra illustrationer, jeg har haft i fokus eller bare synes var interessante.

Vh
Tomas
Vedhæftede filer
pl1.jpg
pl1.jpg (271.2 KiB) Vist 11361 gange
pl2.jpg
pl2.jpg (321.22 KiB) Vist 11361 gange
pl3.jpg
pl3.jpg (343.71 KiB) Vist 11361 gange
pl4.jpg
pl4.jpg (307.62 KiB) Vist 11361 gange
pl5.jpg
pl5.jpg (362.5 KiB) Vist 11361 gange
Brugeravatar
Tomas

Geografisk sted: København

Indlægaf rexuz » ons jan 16, 2013 1:50 am

hej Tomas

super fyldig forklaring som altid :D ....

det giver nogle ider syndes jeg :D ...
rexuz
Site Admin

Tilbage til Airbrush snak/Airbrush talk