At male på forskellige ting - sværhedsgrader?

Her kan du finde info & sladder om airbrush og kustom verdnen.
Here you can find info & gossip regarding the airbrush and Kustom industry

Redaktør: kimg

At male på forskellige ting - sværhedsgrader?

Indlægaf DarcArt » fre apr 26, 2013 5:17 pm

Som dem af jer jeg har hilst på ved, så er jeg meget stor nybegynder... Men jeg har kastet mig ud i det med hovedet først, og jeg synes selv det går ok med den dersens airbrush :wink:

Men i går fandt jeg et af mine mange millioner lærreder frem, og prøvede at airbrushe på det... Og jeg synes slet ikke det gik som det plejer.
Jeg har de andre gange brugt aquarel papir - Tænkte, det var ikke så dyrt, så det kunne jeg godt tillade mig at smide ud hvis det gik galt.

Lærredet er bare ligesom ikke rigtigt blevet godt... Det er grumset og ujævnt på en måde.
Jeg brugte de samme farver, og samme teknikker jeg har brugt til de 3 andre billeder...

Er det bare mig som havde en dårlig dag i går, eller er der virkelig så stor forskel på at male på papir og på lærred??
(I så fald tør jeg slet ikke tænke på, hvis jeg en dag begiver mig ud i at male på andre ting :shock: )
Art is a way of life!
Without it I would not be me... Inside I consist only of art.
Brugeravatar
DarcArt

Geografisk sted: Sydsjælland

Re: At male på forskellige ting - sværhedsgrader?

Indlægaf jensen » fre apr 26, 2013 5:32 pm

Der er meget stor forskel på underlaget og det maling man bruger.
Mange gange kræver underlaget at det bliver slebet først, eller renset.
Om det er træ eller en hjelm-papir-jern-plast. Noget plast er godt at male på og andet der ligner, kan være et mareridt. Noget maling er godt til en T-shirt og andet, er ikke så godt. Noget skal efterbehandles, som en T-shit, som skal stryges bagefter, men den skal også vaskes først, uden skyllemiddel, så bliver det bedst.
Der er mange ting man skal lære.
Så det er ikke dig der havde en dårlig dag. Mange gange er et lærred behandlet så lidt fint sandpapir først, kunne være en god ide og på andre lærreder, der kan du bare male løs uden at der sker noget ved det.
Senere kommer problemet med lak. Noget lak er fint og pludseligt, laver det samme lak appelsinhud og ingen ved hvorfor. Det kan være fugt, kemisk sammensætning på emnet, eller noget helt andet.
Derfor bliver man så glad hver gang det hele lykkeds. :D
jensen

Geografisk sted: slagelse

Indlægaf DarcArt » fre apr 26, 2013 5:47 pm

Fantastisk.. Så var det altså ikke bare mig som var en tosse :)
Jeg må prøve at invistere i noget fint sandpapir... Hvis der ikke skal mere til for at kunne male på lærreder, så invistere jeg bare i det.

Nu spørger jeg så lige dumt... men du siger lak?! Hvad for noget lak? Er det noget man SKAL bruge?
For jeg har kun min maling, jeg har ikke noget lak til...
Art is a way of life!
Brugeravatar
DarcArt

Indlægaf Maiken » fre apr 26, 2013 7:57 pm

Du kan sagetens male på lærred. Som jensen siger så er det mange forskellige ting og alt reagerer forskelligt. De lærred du køber i søstrene grene er rigtig gode at male på. Der behøver du ikke gøre noget ved dem først.

Lak er kun for at beskytte dit maleri. Typsik bruger man det kun på biler, motorcykler osv. Det er den afsluttende lak, som gør at du kan vaske, polerer osv. Det gør at emnet kan tåle vind og vejr. Det er ikke noget du skal komme i din airbrush.
Jeg bruger f.eks en billig spraydåse lak fra jem&fix, thansen eller bauhaus når jeg maler riffler.
Men skal jeg lave noget som kræver et rigtig flot finish, som hjelme, motorcykler osv, så bruger jeg rigtig autolak i en sprøjtepistol. De fleste har ikke mulighed for at give lak selv, så der sender de emnerne til en autolakør, som gør det for dem.
Man kan så også godt få noget lak som kan komme i airbrushen. Det er ikke meget man ser af det, men jeg ved Marissa Oesterlee altid slutter hendes portrætter osv af med en lak. Det er dog ikke en lak som alle andre typer. Det er mere en form for beskyttende hinde.

Håber det gav lidt svar :)
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf DarcArt » fre apr 26, 2013 9:42 pm

Det gjorde det bestemt :)

Jeg regner med at mig og min airbrush holder os til at male på papir og lærreder... Det var i hvert fald i det henseene jeg købte den... Altså en anden måde at lave portrætter og tegninger på, end det jeg gør nu. :)
Havde ikke forestillet mig at jeg skulle lave biler og motorcykler... hvis jeg alligevel en dag bliver eminent god til det, og begiver mig ud i sådan noget, så får i nok et helt læs spørgsmål omkring det også ;)

Men dvs. jeg kan afslutte mit airbrush maleri på lærred, med samme fernis (tror nok det hedder fernis) som jeg gør, hvis jeg havde malet med pensel og acryl?
Art is a way of life!
Brugeravatar
DarcArt

Indlægaf Maiken » fre apr 26, 2013 9:58 pm

Det kommer an på hvad det er for en fernis og hvad det er for en maling. Men prøv evt at male noget ligegyldigt og så gi fernis bagefter. Så ved du hvordan det reagerer sammen.
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf DarcArt » fre apr 26, 2013 10:59 pm

du siger noget...
Det vil jeg da lige undersøge på det maleri der alligevel gik galt i går! :)
Art is a way of life!
Brugeravatar
DarcArt

Indlægaf TueRomanow » lør apr 27, 2013 4:23 pm

Jeg pusler også lidt med airbrush på lærred. Jeg bruger hovedsageligt Trident i airbrushen og W&N eller Golden til pensel-arbejdet og jeg synes det fungerer rigtig godt. Mht. selve overfladen på lærredet vil jeg nævne, at man nærmest kan få den totalt glat ved at give den et par lag gesso og så slibe den og til sidst polere den med en fugtig klud...Det giver en lækker glat overflade, som er meget velegnet til detaljearbejde både med airbrush og pensel.

Mht. lak/fernis. Jeg bruger selv W&N Acryl-fernis i blank. Den kan godt være lidt kringlet at få lagt på, da den er lidt tyk i det. Det trick jeg så bruger er, at tynde fernissen op med vand til det første lag. Det sprøjter jeg på i et tyndt lag og lader tørre i et døgns tid. Det er som regel nok til, at man ikke løfter noget af farven når man lægger de næste tykkere lag fernis. De næste lag plejer jeg at lægge med ufortyndet fernis og med en bred 2"-3"-lakpensel. Det er specielt her du skal være forsigtig. Arbejd hurtigt og systematisk og undgå så vidt muligt at pensle over områder, som allerede har våd fernis liggende. Det kan nemlig "mælke" fernissen. Hvis du opdager en helligdag, så lad den stå frem for at forsøge at ramme den med penslen. Den skal nok blive dækket over ved det næste lag eller to. Et par små tips...husk at lade fernissen tørre cirka et døgn mellem hvert lag. Husk at skifte arbejdsretning mellem lagene. Dvs...hvis det første penslede lag er lagt på fra side til side på lærredet, så læg det næste lag fra top til bund. De samme gælder iøvrigt når du grunder med gesso'en.
TueRomanow

Geografisk sted: Middelfart

Indlægaf DarcArt » lør apr 27, 2013 5:09 pm

øj hvor er der meget at lære...
Troede jeg havde læst mig til det meste inden jeg gik i gang... :)

Der er vidst flere ting jeg skal ud og invistere i.

hvad præcis er gesso? Hvad gør det?
Art is a way of life!
Brugeravatar
DarcArt

Indlægaf TueRomanow » lør apr 27, 2013 6:18 pm

Gesso er sådan set bare en klassisk grunder til lærred, træplader og den slags. I gamle dage bestod den som regel af gips og harelim, men idag er det en acryl-maling med et meget højt gipsindhold. Den kan som regel fåes hos forretninger med kunstnerartikler for cirka 100 dask pr. liter. Den kan tones med acrylfarve, hvis man ikke vil have skrigende hvidt underlag og jeg mener faktisk også, at det er muligt at få sort gesso nu. Har ikke prøvet det endnu, men det er så absolut noget jeg skal prøve.
TueRomanow

Geografisk sted: Middelfart

Indlægaf DarcArt » lør apr 27, 2013 8:15 pm

aaah... Det burde jeg vide eftersom jeg har arbejdet i en hobby forretning... pinligt pinligt!
Jeg ved godt hvad det er :) Tror bare vi kun kaldte det grunder... Men pyt, jeg ved hvad det er nu og jeg ved også hvor jeg kan få det! :)

Jeg bliver sq så klog efter jeg oprettede mig herinde ;)
Art is a way of life!
Brugeravatar
DarcArt

Indlægaf jensen » man apr 29, 2013 10:26 am

Så vil jeg da lige forvirre dig lidt mere. :D
En kunstner ven, smørre somme tider et tyndt lag gips på sit lærred inden han maler. Det virker på samme måde som grunderen.
Men ellers, så køb en rulle papir, så har du 40-50 meter at øve dig på. Sådan en rulle koster ca 100-300 kr alt efter hvor godt du vil have det, men så har du også til resten af året. :wink:
jensen

Geografisk sted: slagelse

Indlægaf DarcArt » man apr 29, 2013 12:35 pm

årh men jeg har en milliard lærreder til at stå... Jeg kan ligeså godt bruge det jeg har. Det burde også kunne lade sig gøre at male på lærred - Jeg skal bare gennemskue hvordan :roll:
Pengene er liiidt små herhjemme for tiden, og jeg vil hellere bruge dem på at opgradere mit grej til noget jeg bliver glad for i længden :)
Og ellers har jeg også i tonsvis af aquarelle papir, og det fungerede egentligt meget godt for mig :) Når det er væk, SÅ kunne jeg måske overtales til at købe det papir du taler om ;)
Art is a way of life!
Brugeravatar
DarcArt

Tilbage til Airbrush snak/Airbrush talk